Юридична фірма Халас і Партнери - Принципи оподаткування в галузі повітряного транспорту і угоди про уникнення подвійного оподаткування.
PL|EN|RU|UA

Юридична фірма Халас і Партнери - Принципи оподаткування в галузі повітряного транспорту і угоди про уникнення подвійного оподаткування.

Динамічний розвиток сектору послуг повітряного транспорту призвів до того, що аеропорти стали необхідним елементом транспортної інфраструктури. В даний час повітряний транспорт-це не тільки перевезення пасажирів. Підприємства повітряного транспорту також проводять багато різних заходів, спрямованих на сприяння або заохочення діяльності в галузі перельотів. Наприклад, можемо до них віднести діяльність, пов’язану з продажем пасажирам їжі і напоїв, лізинг або оренду літаків, а також рекламну діяльність. Ця тенденція знаходить своє відображення у структурі доходів, отриманих за авіакомпанії. Протягом останніх декількох років можна відзначити стійке зростання доходів від діяльності “за межами повітряного транспортом” в загальних доходах. В економіці, котра зараз швидким темпом змінюється, не до кінця обумовлені нормативні акти про податки, які регулюють питання оподаткування доходів, отриманих підприємствами повітряного транспорту.

Місце фактичного управління

Згідно з правилом, прийнятим Польщею про двосторонні договори для уникнення подвійного оподаткування: “Доходи, отримані від експлуатації міжнародної комунікації літаків, можуть оподатковуватися тільки в тій державі, в якій знаходиться місце фактичного управління підприємства.”
Мета такого регулювання-забезпечити, щоб доходи від експлуатації літаків, будуть оподатковуватися тільки в одній державі – державі ефективного управління підприємства.
Потрібно звернути увагу, що місце фактичного управління не обов’язково має збігатися з місцезнаходженням підприємства.
Визначення “місця фактичного управління” немає сенсу шукати в укладених Польщею двосторонніх договорах про уникнення подвійного оподаткування, а також у податковому законодавстві. Однак, ми можемо знайти його в додатку до Конвенції ОЕСР стосовно податків на доходи і майно, згідно з яким „місце фактичного управління-це місце, в якому приймаються ключові рішення в питаннях управління та в торговельних справах, необхідного для ведення діяльності підприємства.”
Аналогічну позицію зайняв окружний Адміністративний Суд у Гданську в постанові від 21 вересня 2007р. (. акт І SA/Gd 65/07) „За оцінкою Суду, необхідно, використовувати звичайне значення використовуваних слів, що призводить до висновку, що місце фактичного управління-це місце, в якому здійснюється фактичне управління і контроль компанії, місце в якому приймаються рішення на вищому рівні в питаннях, принципових для компанії, місце має важливе значення для управління компанією з економічної та функціональної точки зору, так і місце в якому знаходяться найважливіші бухгалтерські книги “.

В юридичній доктрині про податки зазначається, що „звичайно, основним правилом є те, що всі факти і обставини мають бути прийняті до уваги при вирішенні питань, місця ефективного управління, за умови, що кожен блок може мати більше ніж одне місце ради директорів, але тільки одне місце фактичного управління може бути в певний час. Однак в якості основного критерію у визначенні цього питання є визначення місця, в якому вища за званням людина або група людей приймає ключові рішення управління і торгові та необхідні рішення для діяльності підприємства в цілому”. (Д. Банах, “Польські угоди про уникнення подвійного оподаткування” 2002, стор 117).
Підводячи підсумок, місце фактичного управління-це місце, де приймаються ключові для компанії рішення на вищому рівні в питаннях управління та в торговельних справах.

Прибуток від експлуатації літаків

Ключовим для розуміння є встановлення обсягу поняття “прибуток від експлуатації літаків”.
Допомогою у визначенні цього поняття знову стає Коментар до Моделі Конвенції ОЕСР, згідно з яким “доходи від експлуатації повітряних суден слід розуміти як доходи від діяльності, безпосередньо пов’язаної з перевезенням пасажирів, а також прибуток від бізнесу, не пов’язаного безпосередньо з такою діяльністю.”
Таким чином, будь-яка діяльність, що здійснюється підприємством у зв’язку з перевезенням пасажирів або вантажів на літаки повинна розглядатися як безпосередньо пов’язана з таким перевезенням. Така додаткова діяльність не повинна розглядатися як окреме джерело доходу. Прибуток, отриманий від діяльності, додаткової, яка хоча і не є необхідною для виконання основної, але є важливим доповненням, слід розглядати як дохід, отриманий від експлуатації літаків.
Варто звернути увагу, що згідно з Коментарями до Моделі Конвенції ОЕСР доходи, отримані від оренди морського судна або літака з повним устаткуванням, екіпажем та постачанням, повинні розглядатися так само, як і прибуток від перевезення пасажирів або товарів. Як правило, вони являють собою прибуток підприємства, якщо вони є іноді джерелом доходу підприємства, що займається міжнародною експлуатацією літаків.
Прибутком від експлуатації літаків, також вважаються доходи від перевезення пасажирів і вантажів іншим способом, чим за допомогою повітряних суден коли таке перевезення безпосередньо пов’язане з експлуатацією. Прикладом може бути підприємство, залучене в міжнародний транспорт, який перевозить пасажирів або вантажі літаками через інші підприємства, на основі спеціальних угод про розподіл вантажів або вантажних договорів. Іншим прикладом може бути авіакомпанія, яка використовує автобуси для з’єднання між містом та аеропортом, в основному, для доставлення пасажирів до та з аеропорту на міжнародних рейсах.
Згідно з Коментарями до Моделі Конвенції ОЕСР за прибуток від експлуатації літаків, береться до уваги також діяльність рекламного підприємства на користь інших підприємств, оголошених в журналах, що надаються на борту, експлуатованих цим підприємством, літаками, або у пунктах продажу квитків.
За прибуток від експлуатаціїлітаків, також вважається поставка товарів або надання послуг, на інженерно-технічний персонал, наземний персонал, брокерів, вантажний персонал, відповідальних за постачання продуктів харчування, обслуговування клієнтів. Якщо підприємство постачає товари або надає послуги іншій компанії, і такі дії безпосередньо пов’язані або є побічними стосовно експлуатації підприємством морських або повітряних суднен у міжнародних перевезеннях.

Підсумок

Польські угоди про уникнення подвійного оподаткування однозначно визначають, що дохід, отриманий від експлуатації літаків буде оподатковуватися тільки в одній державі – державі ефективного управління підприємства. Примітки до Моделі Конвенції ОЕСР дозволяють дуже широко тлумачити це поняття і воно стосується практично будь-якої діяльністі . Важливим є теж, що з такими поняттями погоджуються теж податкові органи.

Автор: Томаш Стшалковскі, Юридична фірма «Халас і Партнери».

statuetka-luksusowa-marka-roku-poswiata